الأربعاء، 11 مايو 2011

تصدق انت فقعتهالى .. المرارة !!! (2)( نفاق وأكاذيب السلفيين )

أحببت اليوم أن أشارككم بعض ما قرأته ، وبالفعل ما سأتى به هنا ، فقع لى مرارتى ، فأنا لا أعرف هؤلاء الناس يكذبون على من : أعلى أنفسهم ، أم على أطفال بلهاء ، عموما المصدر مدونتين كنت أتابعهما ، وكانت هناك بوادر قليلة فى احداهما وكثيرة فى الأخرى أنهما من المدونات الاسلامية المتشددة ، أو قل المتخلفة ، حفاظا على الخصوصية وأشياء كثيرة لن أذكر أسميهما رغم سهولة معرفته بواسطة محركات البحث ، طبعا قد أزلت أشتراكى ومتابعتى لكلتيهما ، لكنى ما زلت بالطبع أتابع كثير من المدونات الأسلامية المعتدلة كثيرا أو الى حد ما ، على سبيل المثال ليس الحصر مدونة لا اله الا الله ، ومدونة كلمة ونص ، ومدونة سلما للسماء ، ومدونة المدينة الفاضلة يوتيوبيا ( ملحوظة : يوجد مدونتان بهذا الاسم وفى الحقيقة أتابع كلتيهما ) ، أخيرا وليس آخرا : مدونة مقالات الكاتب المتميز فهمى هويدى .
عموما هاك بالمقالين الذين فقعا لى مرارتى ، والتى فى حاجة شديدة الى الاستئصال : -

10 مايو, 2011

ظلمونا وقالوا فتنة طائفية

طبعا الصورة بدات تظهر شوية شوية خلاصة كلام عبير وكامليه رجعتنا تانى الى مشكلة طلاق المسحيين يعنى ما كنش فى فتنة ولا حاجة كل المسالة ان الست كامليا زعلت من جوزها والست عبير جوزها زعلها او هى عجابها واحد مسلم فده ادى الى وضع البلد على حافة الهاوية وهى المسالة رغم بساطتها لاكن هى مشكلة مستعصية فى مصر ويجب تشخيص المرض حتى يوصف العلاج والمسالة هنا لها اكثر من نقطة وهى :

1-مستوى زكاء بعض من يدعون انهم سلفين والذى اوصلهم لان يصبحو لعبة فى يد اعدائهم بغبائهم الاجتماعى والسياسى الشديد
2-محاولة رائس الكنيسة البابا شنودة الى ان ياخد وضع خارج القانون وعمل دولة داخل الدولة واى حد يقول كلام غير كدة يبقى ابن كلب وعايز يغرق مصر وارجعكم لعدم رغبتة فى تنفيذ العديد من الاحكام القضائية وكلمات امثال شعب الكنيسة  كمان نلاحظ ان مافيش مشاكل مع اى كنيسة تانية بخلاف الكنائس التابعة للبابا شنودة الانجليين على سبيل المثال حد يكدبنى
3-جهل اخوانا المسحيين واحساسهم بانهم اقلية ودايما الاقلية تبقى خايفة وبدور على حد يحتويها
العلاج فى رائى ابسط ومعتم على علاج الاسباب :
1-عمل جلاسات لاعادة غسيل مخ الشباب السلفى الوهابى من خلال ندوات ومحاضرات  من المشايخ المعتدلة تخصص لموضوعات التواصل وقبول الاخر ...الخ مع برنامج نفسى كامل
2- محاولة احتواء المسحيين بالذات الأرثوذكسية. ووضع كل الحقائق على الارض واولها عر عدد المسحيين فى مصر وكام منهم ارثوذكسى ومحاولة احتوائهم من خلال مؤسسات العمل المدنى واعادتهم الى النسيج المصرى والمطالبه بحقوقهم المشروعة مثل حقهم فى بناء الكنائس والعمل والترقى ويكون ده من خلال جمعيات اهلية اغلبية اعضائها مسلمين ومؤمنيين بحقوق المواطنة
 3- عمل ندوات  للفكر الكنسى المعتدل ودعم القساوسة واستضافة كل البرامج التلفزيونية لهم
4- اعلاء قيمة القانون ومحاسبة المتسببين فى الفتنة وعلى رائسهم البابا شنودة وخضوعة للتحقيق بدون خوف من المظاهرات وعلى ان يكون التحقيق علنى لان مافيش حد فوق القانون

الأربعاء، مايو 11، 2011

  الفتنة الطائفية مرة أخرى 

مرة أخرى وألف وألفين
لماذا؟ لأسباب عديدة أرى أن أول هذه الأسباب وأهمها هو عدم إيمان الكنيسة المصرية بحرية العقيدة وتعنتها الشديد، كنا نظن أن ما يدعيه بعض المتشددين الاسلاميين على الكنيسة باحتجاز هؤلاء الذين تخلوا عن المسيحية محض افتراء إلا أن الكنيسة بما فعلته فى أزمة إمبابة أكدت لنا أنها بالفعل تحتجز بعض الذين يتحولون عن المسيحية
إن رفضنا للاعتداء على أى دور عبادة لا شك فيه وليس محلا للشك ولكن عندما يصبح دور العبادة سجنا للذين يريدون تغيير عقيدتهم عن اقتناع فإن دور العبادة فى هذه الحالة يصبح شيئا آخر
كما أن محاولة بعض الأقباط استغلال الأزمة التى هم من بدأوها بإدخال السفارة الأمريكية فى الأمر هو حماقة أخرى تضاف لسجل حماقات بعض الأقباط الذين يدفعون بهذا الوطن إلى الهاوية بمواقفهم المتشددة
بالطبع لم يناقش الاعلام المصرى كالعادة فى معالجته للأزمة السبب الرئيسى للمشكلة وهو احتجاز مصرية رغم إرادتها داخل مبنى تابع للكنيسة وهذا هو ما ينبئ عن تكرر المأساة لأننا لا نناقش جذور المشكلة ونحاول أن نجامل وهى والله مصيبة كبرى
على الكنيسة أن تكف عن هذه الأفعال الصبيانية التى لن تفيد أحدا فخروج واحد أو اثنين من المسيحية لن يضير المسيحية فى شئ وعلى المسلمين ألا يتجمهروا أمام أى كنيسة حتى لا يعطوا ذريعة لأحد وأن يتركوا الأمر للشرطة والقضاء
وعلى الجيش والشرطة والنيابة والقضاء تطبيق القانون على الذين تورطوا فى هذه الأزمة مهما كانت شخصياتهم والكشف عن ملابساتاتها، بمعنى أننا نريد أن نعرف من المسئول عن احتجاز هذه المواطنة المصرية، هل هى أوامر رأس الكنيسة المصرية؟ هل سياسة الاحتجاز سياسة عامة تنتهجها الكنيسة؟ أم أن هذا الاحتجاز مجرد اجتهاد شخصى من كاهن كنيسة مارمينا؟
وإذا كنا نريد لهذه المأساة ألا تتكرر علينا ان نضع قانونا ينظم حرية الانتقال بين العقائد وأن يلتزم الجميع به والله من وراء القصد

مع تحياتى : المفقوعة مرارته / محب روفائيل

الاثنين، 9 مايو 2011

حوار مع شبايك وآخرين بخصوص أحداث امبابة الدموية .

هذا حوار كان بينى والمدون المشهور رءوف شبايك على الايميل وستعرفوا من الحوار نفسه ، سببه : -
 يا طيب، لو تركت تعليقك عندي، لترك آخرون روابطهم، ولتحولت المدونة ساحة حرب
ولغضب الكل مني كما ستغضب أنت الآن

كذلك، أرى أن مقالتك كتبتها وأنت منفعل، وهذا أكبر خطأ يرتكبه أي كاتب
------------------------------
-----
Raouf Shabayek
Editor, Blogger and Author
Shabayek.com
 
أوك يا شبايك أنا متفهم

لكن ما زلت الى الآن منفعل

أنا أخواتى الاتنين ونسوانهم وعيالهم فى ساحة الحرب فى امبابة

والكنايس اللى اتحرقت محاوطاهم من كل ناحية

ربنا يستر ، وآسف على الازعاج

وشكرا على الرد
شوف، ما فيش شك في إن اللي حصل دا كبير و خطير وربنا يستر من نهايته
ولا جدل في إن المسيحيين في مصر شافوا كتير
وبقم الحيطة المايلة لبعض الجهات

لكن كلنا في مركب واحدة، ولو المسيحي ضرب المسلم، قول ياللا السلامة على نص البلد أو اكتر
وحنرجع 500 سنة لوراء

عارف من ضمن التعليقات في موقع محيط على خبر إمبابة كان إيه؟
واحد بيقول فين أيامك يا عادلي كانت لامم عيال السلفيين والمسيحيين

تعليق بسيط زي دا بيديك بعض التفسيرات عن الرغبة الملحة في عمل أزمة بين المسلم والقبطي
وكل ما حلينا مشكلة تطلع التانية والتالتة

ربنا يستر، فعلا ربنا يستر، ما يقدرش عليها غير ربنا
-----------------------------------
Raouf Shabayek
Editor, Blogger and Author
Shabayek.com





أه للأسف يا شبايك الناس كلها بتقول فينك يا مبارك كنت حامينا ؟

طبعا الناس الفلاحين الغلابة ومعظم المصريين كده

بس ربنا يستر

المهم فى الموضوع ده ان المسلمين العاديين ، يا أما يبقوا بره اللعبة ،
يا ضد السلفيين

لأنهم فعلا لو بقوا ضد الآقباط الدنيا هتشيط وتولع

واحد صاحبى لسة قايللى أعوز بالله منكم ومن شركم ، كل ده علشان مكنتوش
عايزين الحكم الاسلامى فى مصر .

يلا لينا رب كبير وان شاء الله مصر هتعدى من الأزمة دى
-------------------------------------------------------------------------------------------
-------------------------------------------------------------------------------------------


وهذا حوار كان بينى وبين آخرين على انبوكس الفيس بوك : -
محب روفائيل 08 مايو، الساعة 03:46 مساءً‏
http://mo7eb-rofail.blogspot.com/2011/05/blog-post_08.html
السلفيون - الأقباط - الجيش - الشرطة - المسلمون - الخسائر - التليفزيون المصرى - والعصر الجاهلى

http://mo7eb-rofail.blogspot.com/2011/05/blog-post_5556.html
يا بابا شنودة ، لا تصالح !!

Abd Elrehim‎ 08 مايو، الساعة 08:31 مساءً‏ الرد • إبلاغ
هذه مؤمرات من الخارج لجعل النصاري يشعلون الفتن في البلاد في مصر...
اين الحرية الدينية التي تنادون بها في كل وقت ام ان هذا كلام.....
انتم تفتحون علي نفوسكم ابواب لا تستطيعون اغلاقها......
وسيكتب التاريخ انكم كنتم السبب الرئيسي في اشعال الفتنة في البلاد لانكم تخافون من ان يحكم الاسلام البلاد وقانا الله من شركم ومن شر اتباعكم...............

محب روفائيل 08 مايو، الساعة 08:58 مساءً‏
ههههههههههه ، يا سلام ، شكرا يا عبد الرحيم ، شكرا يا صاحبى !!!!

Abd El-Rahman Hosny‎ 08 مايو، الساعة 10:25 مساءً‏ الرد • إبلاغ
اسمحلى يا محب اعلق على مقالتك

أولا: انا مش مع فكرة ان دى مؤامرة خارجية اطلاقا لان اللى كانوا بيقولو ايام الثورة ان دول شباب مسلط من الخارج هو نفسه اللى بيرمى كل الاحداث وخصوصا الطائفية على شماعة الخارج وكأن الخارج متفرغ لنا

ثانيا: بخصوص ذكرك لأن هذا اخوانى وهذا سلفى فلا اعتقد انك على علم بعقيدة كل جماعة منها -وطبعا دة عادى عشان حاجة مش هتهمك تعرفها- ولكن بأى حال من الاحوال لا يجوز لك يا صديقى ان تهاجم طوائف الامسلمين بهذه الصورة هذا سلفى واخر مع الحق واخر ضده واخر مش عايش ف الدنيا
تماما زى ما انا ماليش الحق انى احكم على الطوائف المسيحية الارثوذوكس والكاثوليك والبروتستانت واكيد انت على علم ليس بالقليل باختلاف مذاهب هذه الطوائف

ثالثا: حكمك على السلفيين بانهم قوم جبناء وملاعين والخ يدل على انك قريت الخبر من مكان واحد او تابعت الاحداث من مصدر واحد -على ما اظن أخوتك- وبالتالى تبقى تقرا الخبر من اكتر من مكان ومن اكتر من شاهد من جميع الطوائف مسلم وسلفى واخوانى وقبطى وطفل وشاب وظابط وسيدات عشان تعرف تبدى رأى سديد مش رأى مشبع بأفكار غيره

رابعا: بالنسبة للمقال بقى ... كلماتك المرة دى يا محب سطحية الى حد ما ومش بتدور حول فكرة غير انك فى عاطفة فى قلبك -ودة طبيعى جدا بعد الاحداث دى ومش بلومك عليه- وحابب تكتبها عشان ماتخبيش حاجة ف نفسك ... على الرغم من صراحتك اللى احترمك عليها جدااااااا الا ان فكرك كان موجه بصورة مشتته وخصوصا انك ذكرت شماتة فى اسامة بن لادن رغم ان دة مش موضع الحديث ولا من اهدافه

خامسا: فى حياتك بشكل عام يا محب قبل ما تفكر تشارك الغير فكرك وارائك لازم تقرا كويس اوى اوى اوى وماتعلقش غير لما تعرف كل التفاصيل من كل حتة وتبحث بنفسك فى الاسباب والاشخاص المشتركين فى الحادثة واهدافهم ودة ما اظنش انك عملته قبل ما تكتب مقالتك

سادسا: مش هقولك بقى حوار البلد مش مستحملة والبلد خربانة وكلام الجرايد دة لانى مش مقتنع بيه بس هقولك خليك رزين فى كلامك وهادى فى رد فعلك .. الحدث لسة مكمل 24 ساعة من ساعة تقريبا ... رد فعلك سريع المرة دى

سابعا: اسف ان كنت طولت فى الرد ولكن الموضوع يستوجب الرد .. وفى النهاية انا احترم رأيك لان دة طبيعى منك فى ظرف زى كدة

محب روفائيل 08 مايو، الساعة 10:50 مساءً‏
شكرا يابو حسنى على نصايحك وبعد : -
أخواتى مقالوليش حاجة ، هما صحيح فى مربع الحدث بس مش هيتهوروا ويروحوا يحاربوا السلفيين ، بل والأكتر من كده أنى انا اللى كنت بقولهم الأخبار أول بأول عبر التليفون
ليه ؟ لأنهم معندهمش قناة الطريق اللى جايبة كل حاجة صوت وصورة ، وضرب نار وقزايز مولوتوف وكله ، هيا صحيح قناة قبطية " وده بيدل على أنها طرف واحد أو مصدر واحد أقصد "، لكنى أثق فيها جدا والكلام اللى بتجيبه غالبا بصدقه ، لأنهم مبيجيبوش الخبر غير لما يتأكدوا منه مرة واتنين وتلاتة ، وده بيسبب ان الأخبار بتيجى متأخرة ساعات .
أصدقائى فى موقع البلوجر " التدوين " منهم اتنين فعلا واحد اخوانى والتانى سلفى على ما أظن ، لكن عقول محترمة ، " الى حد ما " مش زى البهايم اللى شفناهم بيحاربوا ولا اسرائيل
فعلا أنا اتسرعت فى الكتابة واتكلمت عشوائى ، لكن الموقف ميتحملش أكتر يا عبود ، وانت عارف أنا من ساعة ما فتحت المدونة أو يمكن قبلها على جروب جوجل فيرست يير كنت بكتب عن الوحدة الوطنية ، وده ان دل فيدل على أن اللى شربوه الأقباط كتير فعلا .
وأخيرا شكرا يابو حسنى على تفهمك الموضوع ، وأنا حاسس فعلا أن الكلام وسع منى ، بس يمكن حبيت أقولهم أننى مش خايف منكم ولا حاجة .
ربنا يستر يا عبود اديك شايف عبد الرحيم عمل أيه ، مع العلم أن عبد الرحيم هو أول انسان أشوفه فى الكلية فى أول يوم ، وهو طيب ، بس أنا أظن أنه مقراش الموضوع ولا حتى عارف اللى حصل ، وللأسف الظاهر معندهوش عقلية نقدية .
على فكرة أنا كنت عاوز أنوع من مصادر المعلومات رحت للتليفزيون المصرى دمى اتحرق ، سمعت الزغبى على مودرن حرية ، اتحرق أكتر ، يمكن الجزيرة الى حد ما كويسة .
شكرا يا عبود .

ملحوظات هامة جدا : عبد الرحيم هو زميلى محمد عبد الرحيم وهو فعلا أول وجه أراه السنة الماضية " أول سنة لى فى الكلية .
عبد الرحمن حسنى هو الأول على الجمهورية فى الثانوية العامة سنة 2009

تصدق انت فقعتهالى .. المرارة !!! (1)( عدم اتفاق أكاذيب السلفيين )

تعليق على مدونة نوارة نجم : -
يا نوارتي يا حبيبتي
انا واحدة عادية جدا
بس اخويا سلفى
و في وقت الجهاد المقدس امام الكنيسة امبارح، كنا قاعدين بنتعشى عند أهلي
قلت له مين دول ياض؟
بطلوا القرف ده
قاللي انا اصلا ماعرفش مين دول
الواد اخويا ده و الله العظيم بيتخانق عشان ما نقتلش فراشة ، اللي بتبقى سودا ووحشة عشان فيها روح، بيقول نطيرها برة البيت احسن
ده مش دفاع عن اللي عملوا احداث امابة‘ دول رمم يستاهلوا الحرق
لكن بلاش التهم الجاهزة و احنا متاكدين ان في حد قاعد بينخور جوا و بره
انتم فاكرين ان مصالحة فتح و حماس و الانتفاضة التالتة حاجة هينة على البعدا؟



كذب السلفيين الذى ما له نهاية : -
محمد بيسأل اخوه انتوا ليه بتعملوا كده فى مصر
اخوه : تقصد مين بكلمة انتوا
احمد :...السلفيين __ ليه تفرقونا وتثيروا فتن بين الناس وتحرقوا الكنيسة فى امبابهوغيره من الافعال الشنيعة
اخوه : ومين قالك كده
احمد : الاعلام مش مبطل كلام عنكم
اخوه : يا اخ احمد بربنا سبحانه بيقول (( يا ايها الذين امنوا ان جاءكم فاسق بنبأ فتبينوا ان تصيبوا قوما بجهالة فتصبحوا على مافعلتم نادمين ))
احمد:يعنى انتم ماحرقتوش الكنيسة
اخوه : لا طبعا هو احنا لو عايزين نحرق كنيسة كنا حرقناها ايام الثورة فى غياب الامن صح والا لا
احمد : امال ايه اللى حصل
اخوه : اللى حصل ان واحد ذهب الى مسجد فى امبابة وقال ان زوجته اتخطفت لانها كانت مسيحية واسلمت فا أهل المنطقة ذهبوا معاه للجيش وبلغوا الجيش وطبعا اتحرك الجيش الى الكنيسة ببطء شديد كالعادة فالناس كانت هناك قبل الجيش وطلبوا من النصارى اللى كانوا عند الكنيسة انهم ياخدوا الاخت سلميا ومفيش داعى للعنف وتدخل الجيش عشان الفتنة فالنصارى اللى كانوا فى الكنيسة استدرجوا الاهالى داخل الكنيسة وحصل مشادات داخل جنينة الكنيسة فاشتعلت الفتنة وبدءوا النصارى فى رمى الطوب وطبعا الاهالى ردوا عليهم بالطوب وقبل وصول الجيش بعشرة دقائق كانوا النصارى طبعا مجهزين السلاح وضربوا فى المسلمين بالنار ومات من المسلمين 11 وانصاب 200 تقريبا ولما السلفين عرفوا بالموضوع ده ذهبوا للكنيسة عشان يمشوا الناس لان اهالى الناس اللى ماتت عايزين يحرقوا الكنيسة فحاولوا السلفيين منع ده وهنا الاعلام كاميراته اللى كانت متعطلة طول الوقت اشتغلت بس لما السلفين وصلوا للموقع وانتشر بين الناس ان السلفين هما اللى عملوا الموضوع ده واللى محدش يعرفوا ان الجيش كان يتبادل اطلاق النار بينه وبين عناصر داخل الكنيسة وانصاب من الجيش كتير ومفيش حد من النصارى مات الا واحد وبالضرب بالشوم من الاهالى مش بضرب النار
احمد : انا اسف انا اول مرة اسمع الكلام ده
اخوه : ولايهمك يا احمد لكن مش ده الحل الحل انك لازم تعرف انك انت كمان يا احمد سلفى لان السلفين مش جماعة انما بتنادى الناس بتطبيق شرع الله فى حياتهم هل فيه حاجة من اللى كان النبى بيعملها او قال عليها غلط ؟؟؟
احمد : لا طبعا
اخوه : خلاص اعمل اللى عليك من الطاعة واترك الذنوب والبدع والتطرف حتلاقى نفسك سلفى غصب عنك انما لو مشيت ورا هواك والبدع والخرافات اللى امرنا النبى بالابتعاد عنها اكيد مش حتبقى سلفى لانك بعيد عن نبيك هو نبيك مش وصانا على اهل مصر
احمد : اكيد
اخوه : يبقى ازاى انا سلفى واخالف وصيه النبى
واخيرا هل منهجك الكتاب والسنة بفهم سلف الامة ؟؟
لو الاجابة نعم يبقى انت غصب عنك سلفى وابن سلفى
والهجوم على السلفين لاشك انه هجوم على الاسلام فى
عموده والله المستعان



بيان الدعوة السلفية ، بيان يثير الأشمئزاز : -
   
بيان من الدعوة السلفية حول أحداث إمبابة
5-جماد ثاني-1432هـ 8-مايو-2011
الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله، أما بعد؛
فتستنكر "الدعوة السلفية" الأحداث الدامية التي وقعت بـ"إمبابة" مساء أمس مِن سفكٍ للدماء المعصومة واستعمال للأسلحة النارية وغيرها.. وتحذر مِن دفع البلاد إلى هاوية الفتنة، وتؤكد على أهمية التعايش السلمي بين المسلمين والأقباط الشركاء في الوطن.
- وتستنكر "الدعوة السلفية" موقف "الإعلام المغرض" الذي يزج باسم "السلفية"، و"السلفيين" في مشاكل ليست مِن صنعهم، ولا توجيههم، ولا منهجهم في الدعوة إلى الله بالحكمة والموعظة الحسنة، والاجتهاد في نفع المجتمع، والحض على سلامة أفراده.
- نؤكد مِن جديد: خطورة "الاستقواء بالخارج"، و"جريمة المطالبة بالتدخل الأجنبي في شئون مصر"؛ فأبناء مصر قادرون على حل مشاكلهم بأنفسهم، وحماية جميع أبناء البلاد على اختلاف أديانهم.
- ونؤكد أن العلاج لمثل هذه المشاكل إنما هو في بسط سلطة الدولة على جميع الأماكن، والأفراد وألا يكون أحد فوق المسائلة القضائية على ما يُرتكب مِن مخالفات، وضرورة التخلص مِن ممارسات "النظام السابق"؛ الذي أشعل نار الفتنة بـ"تسليم مواطنين مصريين" لجهات ليس لها حق احتجازهم.
- ونطالب مجددًا بضرورة جمع الأسلحة خاصة خاصة النارية من جميع مَن ليس له صفة شرعية في حملها وضرورة تفتيش المساجد والكنائس والمؤسسات؛ للبحث عن الأسلحة ومصادرتها لمنع ارتكاب الجرائم الدموية.
- كما نطالب بمحاكمة عاجلة سريعة للمشتركين في سفك الدماء بغير حق وإنزال العقوبة الرادعة بمن تثبت إدانته.
- ونناشد جميع الاتجاهات أن تحافظ على سلطة الدولة وعدم محاولة أخذ ما يرونه حق لهم بأنفسهم؛ لأن ذلك يؤدي إلى الفوضى. ونحذر كذلك مِن أي تصرف دون الرجوع لأهل العلم.
اللهم احفظ مصر آمنة مطمئنة رخاء وسائر بلاد المسلمين.
الدعوة السلفية بالإسكندرية
كما وافق عليه أيضًا:
فضيلة الشيخ/ محمد عبد المقصود
فضيلة الشيخ/ محمد حسان
فضيلة الشيخ/ صفوت حجازي
فضيلة الشيخ/ محمد عبد السلام
===========================
http://www.facebook.com/anasalafe
صفحة موقع أنا السلفي الرسمية
===========================
www.anasalafy.com
موقع أنا السلفي

تعليقى المجمل المختصر على الموضوع ككل : -
مما سبق ذكره يتبين كذب بل وعدم اتفاق أكاذيب السلفيين ، فهذه تقول أنهم ليسوا بسلفيين ، وهذا يقول أنهم سلفيين ولكن المسيحين هم من بدأوا بالضرب " ضرب النار كمان " ، أما ما يثير الاشمئزاز فعلا ، فهو بيان الدعوة السلفية ، الله يسامحكم يا بشر ، الله يسامحكم .

الأحد، 8 مايو 2011

لايك صفحة محاكمة لا مصالحة على الفيس بوك

أرجوكم افعلوا شىء صحيح مرة ، لابد من انهاء ما يحدث للأقباط فى مصر ، صفحة " محاكمة لا مصالحة " تريد عدم توقيع مصالحات بين الأقباط والسلفيين ، لأنهم بذلك سيكرروا ما فعلوه ثانية وثالثة والى ما لا نهاية ، انت مثلا ، اذا ضربك جارك ، وتركته يضربك مرة بعد مرة ، ماذا سيفعل ؟ سيعتقد أنك لا تستطيع حماية نفسك ويضربك الى ما لا نهاية ، أرجوكم نريد حقن الدماء ، ان لم يكن للمستقبل القريب ، فلنفعل لأجل المستقبل البعيد ، وان كنت أرى شخصيا أن كل يوم يحدث اضطهاد للأقباط .
عموما ، الصفحة من هنا
أفعلوا شيئا لآخرتكم ، ولا تنسوا أن الله حليم ، لكنه بعد الحلم سيحاسب كل واحد كحسب أعماله .
ولا تنسوا أيضا أن : -
" الساكت عن الحق شيطان أخرس " و " الساكت عن الظلم شريكا فيه "
وكما يقول أخوتنا المسلمين  " اللهم بلغت ، اللهم فأشهد "
وشكرا . محب روفائيل

يا بابا شنودة ، لا تصالح !!!


رجاء يا بابا شنودة ، رجاء يا أساقفة الكنيسة ، رجاء يا كهنتنا الأعزاء ، لا تصالحوهم ، لا تجعلوا كرامتنا فى الطين ، لأنه لا أحد يضرب أحدا ويطلب منه الصفح بعدها ويسامحه المضروب كثيرا ، "كده هيولفوا" أرجوكم لا تفعلوا هذا ، أرجووووووكم الشعب كله يقول لا للمصالحة ، بحق الشهداء الذين نصلى عليهم الآن ، بحق مصر التى تحبونها أكثر من أنفسكم ، بحق المسيح ، بحق الله ، بحق الكنيسة ، لا تصالحوهم ، بحق هذه القصيدة والتى هى منطبقة على السلفيين أكثر من اسرائيل لا تصالحوهم ، لا تصالحوهم ، لا للمصالحة ، لا ل "الدندفة" ، أفعلوا كما فعل بولس الرسول عندما أوصل أمره للقيصر ولم يرض بغيرهذا بديلا ، افعلوا كما قال المسيح للجندى لماذا لطمتنى ، افعلوا كما يجب أن يفعل ، لا تصالحوهم كما قال أمل دنقل ، ليتكم لا تفعلوا هذه الجريمة النكراء فى حق أبنائكم ، نعم ستكون جريمة ، جريمة نكراء ، أفظـــــــــع جريــــــــــــمة ، لو سمحتم أسمعوا للشعب الذى لا يريد المصالحة ، هذا الشعب الذى لسان حاله يقول : -
لا تصالح!

أمل دنقل - مصر



(1)لا تصالحْ!
ولو منحوك الذهبْ
أترى حين أفقأ عينيكَ
ثم أثبت جوهرتين مكانهما..
هل ترى..؟
هي أشياء لا تشترى..:
ذكريات الطفولة بين أخيك وبينك،
حسُّكما - فجأةً - بالرجولةِ،
هذا الحياء الذي يكبت الشوق.. حين تعانقُهُ،
الصمتُ - مبتسمين - لتأنيب أمكما..
وكأنكما
ما تزالان طفلين!
تلك الطمأنينة الأبدية بينكما:
أنَّ سيفانِ سيفَكَ..
صوتانِ صوتَكَ
أنك إن متَّ:
للبيت ربٌّ
وللطفل أبْ
هل يصير دمي -بين عينيك- ماءً؟
أتنسى ردائي الملطَّخَ بالدماء..
تلبس -فوق دمائي- ثيابًا مطرَّزَةً بالقصب؟
إنها الحربُ!
قد تثقل القلبَ..
لكن خلفك عار العرب
لا تصالحْ..
ولا تتوخَّ الهرب!

 (2)لا تصالح على الدم.. حتى بدم!
لا تصالح! ولو قيل رأس برأسٍ
أكلُّ الرؤوس سواءٌ؟
أقلب الغريب كقلب أخيك؟!
أعيناه عينا أخيك؟!
وهل تتساوى يدٌ.. سيفها كان لك
بيدٍ سيفها أثْكَلك؟
سيقولون:
جئناك كي تحقن الدم..
جئناك. كن -يا أمير- الحكم
سيقولون:
ها نحن أبناء عم.
قل لهم: إنهم لم يراعوا العمومة فيمن هلك
واغرس السيفَ في جبهة الصحراء
إلى أن يجيب العدم
إنني كنت لك
فارسًا،
وأخًا،
وأبًا،
ومَلِك!

 (3)لا تصالح ..
ولو حرمتك الرقاد
صرخاتُ الندامة
وتذكَّر..
 (إذا لان قلبك للنسوة اللابسات السواد ولأطفالهن الذين تخاصمهم الابتسامة)
أن بنتَ أخيك "اليمامة"
زهرةٌ تتسربل -في سنوات الصبا-
بثياب الحداد
كنتُ، إن عدتُ:
تعدو على دَرَجِ القصر،
تمسك ساقيَّ عند نزولي..
فأرفعها -وهي ضاحكةٌ-
فوق ظهر الجواد
ها هي الآن.. صامتةٌ
حرمتها يدُ الغدر:
من كلمات أبيها،
ارتداءِ الثياب الجديدةِ
من أن يكون لها -ذات يوم- أخٌ!
من أبٍ يتبسَّم في عرسها..
وتعود إليه إذا الزوجُ أغضبها..
وإذا زارها.. يتسابق أحفادُه نحو أحضانه،
لينالوا الهدايا..
ويلهوا بلحيته (وهو مستسلمٌ)
ويشدُّوا العمامة..
لا تصالح!
فما ذنب تلك اليمامة
لترى العشَّ محترقًا.. فجأةً،
وهي تجلس فوق الرماد؟!

 (4)لا تصالح
ولو توَّجوك بتاج الإمارة
كيف تخطو على جثة ابن أبيكَ..؟
وكيف تصير المليكَ..
على أوجهِ البهجة المستعارة؟
كيف تنظر في يد من صافحوك..
فلا تبصر الدم..
في كل كف؟
إن سهمًا أتاني من الخلف..
سوف يجيئك من ألف خلف
فالدم -الآن- صار وسامًا وشارة
لا تصالح،
ولو توَّجوك بتاج الإمارة
إن عرشَك: سيفٌ
وسيفك: زيفٌ
إذا لم تزنْ -بذؤابته- لحظاتِ الشرف
واستطبت- الترف

 (5)لا تصالح
ولو قال من مال عند الصدامْ
".. ما بنا طاقة لامتشاق الحسام.."
عندما يملأ الحق قلبك:
تندلع النار إن تتنفَّسْ
ولسانُ الخيانة يخرس
لا تصالح
ولو قيل ما قيل من كلمات السلام
كيف تستنشق الرئتان النسيم المدنَّس؟
كيف تنظر في عيني امرأة..
أنت تعرف أنك لا تستطيع حمايتها؟
كيف تصبح فارسها في الغرام؟
كيف ترجو غدًا.. لوليد ينام
-كيف تحلم أو تتغنى بمست??بلٍ لغلام
وهو يكبر -بين يديك- بقلب مُنكَّس؟
لا تصالح
ولا تقتسم مع من قتلوك الطعام
وارْوِ قلبك بالدم..
واروِ التراب المقدَّس..
واروِ أسلافَكَ الراقدين..
إلى أن تردَّ عليك العظام!

 (6)لا تصالح
ولو ناشدتك القبيلة
باسم حزن "الجليلة"
أن تسوق الدهاءَ
وتُبدي -لمن قصدوك- القبول
سيقولون:
ها أنت تطلب ثأرًا يطول
فخذ -الآن- ما تستطيع:
قليلاً من الحق..
في هذه السنوات القليلة
إنه ليس ثأرك وحدك،
لكنه ثأر جيلٍ فجيل
وغدًا..
سوف يولد من يلبس الدرع كاملةً،
يوقد النار شاملةً،
يطلب الثأرَ،
يستولد الحقَّ،
من أَضْلُع المستحيل
لا تصالح
ولو قيل إن التصالح حيلة
إنه الثأرُ
تبهتُ شعلته في الضلوع..
إذا ما توالت عليها الفصول..
ثم تبقى يد العار مرسومة (بأصابعها الخمس)
فوق الجباهِ الذليلة!

 (7)لا تصالحْ، ولو حذَّرتْك النجوم
ورمى لك كهَّانُها بالنبأ..
كنت أغفر لو أنني متُّ..
ما بين خيط الصواب وخيط الخطأ.
لم أكن غازيًا،
لم أكن أتسلل قرب مضاربهم
أو أحوم وراء التخوم
لم أمد يدًا لثمار الكروم
أرض بستانِهم لم أطأ
لم يصح قاتلي بي: "انتبه"!
كان يمشي معي..
ثم صافحني..
ثم سار قليلاً
ولكنه في الغصون اختبأ!
فجأةً:
ثقبتني قشعريرة بين ضعلين..
واهتزَّ قلبي -كفقاعة- وانفثأ!
وتحاملتُ، حتى احتملت على ساعديَّ
فرأيتُ: ابن عمي الزنيم
واقفًا يتشفَّى بوجه لئيم
لم يكن في يدي حربةٌ
أو سلاح قديم،
لم يكن غير غيظي الذي يتشكَّى الظمأ

 (8)
لا تصالحُ..
إلى أن يعود الوجود لدورته الدائرة:
النجوم.. لميقاتها
والطيور.. لأصواتها
والرمال.. لذراتها
والقتيل لطفلته الناظرة
كل شيء تحطم في لحظة عابرة:
الصبا - بهجةُ الأهل - صوتُ الحصان - التعرفُ بالضيف - همهمةُ القلب حين يرى برعماً في الحديقة يذوي - الصلاةُ لكي ينزل المطر الموسميُّ - مراوغة القلب حين يرى طائر الموتِ
 وهو يرفرف فوق المبارزة الكاسرة
كلُّ شيءٍ تحطَّم في نزوةٍ فاجرة
والذي اغتالني: ليس ربًا..
ليقتلني بمشيئته
ليس أنبل مني.. ليقتلني بسكينته
ليس أمهر مني.. ليقتلني باستدارتِهِ الماكرة
لا تصالحْ
فما الصلح إلا معاهدةٌ بين ندَّينْ..
 (في شرف القلب)
لا تُنتقَصْ
والذي اغتالني مَحضُ لصْ
سرق الأرض من بين عينيَّ
والصمت يطلقُ ضحكته الساخرة!

 (9)لا تصالحْ
ولو وقفت ضد سيفك كل الشيوخْ
والرجال التي ملأتها الشروخْ
هؤلاء الذين يحبون طعم الثريدْ
وامتطاء العبيدْ
هؤلاء الذين تدلت عمائمهم فوق أعينهم
وسيوفهم العربية قد نسيت  سنوات الشموخْ
لا تصالحْ
فليس سوى أن تريدْ
أنت فارسُ هذا الزمان الوحيدْ
وسواك.. المسوخْ!

 (10)لا تصالحْ
لا تصالحْ