السبت، 5 مارس 2011

أرجوكم ، أنقذوهم ، أنهم بشر ضعفاء



الاعتداء على كنيسة "مار جرجس ومار مينا" بـ"أطفيح"


الجمعة ٤ مارس ٢٠١١ - ١٠: ٠٩ م +01:00 CET
كتب : مايكل فارس

قال القمص "بلامون"- كاهن كنيسة "مار جرجس ومار مينا" بقرية "صول" بـ"حلوان": إن بعض مسلمي القرية قاموا في الساعة العاشرة من مساء اليوم الجمعة بفتح باب الكنيسة، وتكسير كل ما بها، ومحاولة حرقها، كما بدأوا في الاعتداء على منازل الأقباط وممتلكاتهم، وعلى كل من يجدونه في الشارع. مشيرًا إلى أن المشكلة ترجع إلى ما تم اكتشافه منذ عدة أيام من وجود علاقة غير مشروعة بين شاب مسيحي وفتاه مسلمة، رغم أنهم جلسوا مرتين مع الإخوة المسلمين بعد اكتشاف الأمر، وتم تنفيذ مطالبهم بترك الشاب المسيحي وأسرته للقرية.

وأوضح "بلامون" أن ما أدَّى إلى تطوُّر الأحداث أن والد الفتاة أراد تهريبها من القرية؛ خوفًا من الفضيحة، فجاء ابن عم والد الفتاة بالسلاح في محاولة لقتل الفتاة ووالدها، الأمر الذي أدَّى لاشتباك مسلَّح بينهم، وعندما سمع مسلمو القرية بذلك؛ هاجوا على جميع المسيحيين. مضيفًا أنهم يقومون الآن بتكسير وحرق الكنيسة، وأنه قد استغاث بمأمور القسم، فأخبره بأن قوات من الجيش سوف تأتي، مؤكِّدًا إنهم كانوا قد استدعوها منذ يومين ولم تأت.



مسلمون مسلحون بقرية "صول" بأطفيح يحاصرون منازل الأقباط ويحرقون الكنيسة والأقباط يستغيثون




5/2/2011


كتب: جرجس بشرى
قال شهود عيان من مركز" صول" التابعة لمدينة " أطفيح " بمحافظة حلوان لــــــــــــ"الأقباط متحدون " أن أعداداً غفيرة من المسلمين المسلحين يقومون حاليا بالاعتداء على منازل الأقباط وحرقها ، بعد قيامهم بحرق الكنيسة بكل محتوياتها ، وقال المهندس "عزمي وديع " وهو من أحد سكان القرية أن الأقباط يعيشون الآن حالة من الرعب والهلع لأن المسلمين بعد حرق الكنيسة وهدمها بعد صلاة العشاء بدءوا في الهجوم على المنازل ، مضيفا أنه تم الأتصال بالجيش جاءت سيارة ودبابة.

ولكن مسلمو القرية كانوا يطبلون عليها ، في حين قال "شاهد عيان آخر بالقرية لــــــــــــــ"الأقباط متحدون " أن أقباط القرية في رعب شديد ويجب انقاذهم بسرعة قبل ان تحدث خسار مروعة في الأرواح ، مطالبا ً الجيش بإرسال تعزيزات لحماية أقباط القرية قبل تحدث لهم مجازر ، وقال أن أقباط القرية محبوسين الآن داخل منازلهم وممنوع عليهم أن يخرجوا .
وأكد "ايمن عيسى وهبه" من سكان القرية ومقيم حالياً في حلوان لــ"الأقباط متحدون " أن أقباط القرية بصرخون طالبين الحماية قبل ان تحدث مجزرة حيث بدأ الآن الهجوم على الأقباط داخل منازلهم ،

في حين أعرب شاهد عيان من القرية عن خشيته أن يكون الحريق قد أسفر عن وقوع ضحايا من داخل الكنيسة ، حيث أن القس "يشوع "يبيت داخل الكنيسة ، والأقباط غير قادرون على الخروج من منازلهم بسبب الحصار المفروض عليهم
هذا وقد استنكر مركز الكلمة لحقوق الإنسان هذا العدوان الجماعي على الأقباط وطالب المجلس الأعلى للقوات المسلحة بسرعة انقاذ الموقف .


الأخبار من موقع الأقباط متحدون

مع تحياتى : محب روفائيل


حرقوا كنيسة !! يا عم نفض !!

النهاردة صحيت من النوم ، لقيت أبويا قاعد عند التليفزيون وبيسمع قناة الطريق ، أيه يا ماى فازر ؟ فيه أيه ؟ مردش أختى قالتلى حرقوا كنيسة قلتلها : عادى عادى ، ولا تحطوا فى دماغكم !!!

كتبت فى الفيس عوك الكلام الجميل ده من كام ساعة 
كنيسة اتحرقت ؟؟ عادى عادى !!
ومن شوية كتبت الكلام ده :
دعوة الى حرق وهدم جامع ( أثرى ) علشان تبقى واحدة بواحدة :))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))))
أنا طبعا مكنتش ناوى أكتب حاجة النهاردة ، زى ما حصل ساعة ما مات القسيس اللى بيته لا يبعد عن بيتى بأكثر من 10 كيلو بأى حال من الأحوال .
لكن من شوية ، وأنا بآكل سمعت طراطيش كلام من قناة الطريق اللى مازال أبويا متحنط أمامها ( على فكرة أنا بطلت أسمع الأخبار لأنها من وحشة لأوحش ) أما أبويا فراجل عيان ، الله يكون فى عونه !!!!
المهم طراطيش الكلام بتقول أنه حوالى 50 ألف واحد حرقوا الكنيسة ، يا حلاوة !!!
50 ألف واحد على كنيسة واحدة مسكينة ؟؟ طيب ماكانوا يقسموا نفسهم لمجموعات وكل مجموعة تحرق كنيسة !!!
شفت أنا بفكر فى مصلحتهم ازاى ؟
طبعا : البوستات الفضايح دى بكتبها بالمصرية ، علشان محدش عربى أو حتى أجنبى يفهمنى ، بس يا رب يكون كده فعلا ، لأنها فضيحة عظمى !!!
وبعد ....
النهاردة كان أول يوم فى الدراسة ليا ، جه جدو جعفر ، وهو دكتور الفيزياء ، الله يمسيه بالخير ، راجل جدع قوى من يومه ، ده غير أنه عقلانى جدا ( مقصدش بيكره الدين ولا حاجة ، لا سمح الله !!! ) ورغم أنى نزلت معاه فى الكورسين بتاعوته ، الا أنه مازال فى رأيى نمبر ون ان ذا فاكيوليتى !!!
ملحوظة الترم اللى فات نجحت فى مادته ، قاعد الترم ده بس .
المهم الراجل ده كان منبهر قوى قوى بالثورة النهاردة ، فبدل من عوايده وأنه كان بيدينا 3 ساعات متواصلة فيزياء حتى من غير رست !!! ، ورغم أن احنا متأخرين طبيعى فى المنهج علشان تأخر بدء الدراسة ، الا أنه أخد ساعتين ونص يتكلم معانا ع الثورة ، والناس كانت خايفة تتكلم الظاهر ، فكنت أول وأكثر من يتكلم !!!
سيبكم من الكلام ده ، وشوفوا جدو جعفر عمل أيه :
الراجل وبكل بساطة حاول يوثق الثورة ، فعمل على ما افتكر حوالى 12 فايل بى دى اف ، وورالنا منهم شوية ، وهيرفعهم قريبا على النت ، الراجل كان منبهر جدا بالثورة ، وقالنا كلام ، حلو كتير عنها وعن الشهداء .
المهم فايلاته معظمها صور ، علشان طالما أنه الملف اليكترونى يبقى الصور فيه أفضل عكس ورق الطباعة ( هكذا قال ) ، فأول صور وراهالنا هيا بتاعة الوحدة الوطنية ، قعد يورينا فيها كتير ، ويشرح تعليقه عن كل صورة !!
وبعدين جاب فايل بيخاطب فيه الكلب اللى اسمه زبيب الجحشى ( وزير الجحشية السابق ) ، وبيقوله شكرا كتير جدا لأنك عملت كذا وكذا وكذا ، من ضمن الكذوات دى أنك خليتنا نحب بعض كمسيحيين ومسلمين ، عكس ما كنت عاوز يا بهيم 
طبعا ، ألفاظ جدو جعفر ، افضل وأنضف من ألفاظى بكتير
فكان فى كلامه ، على الأمن الجردلى أنه هربان من وش الناس وقاعد فى بيته ( بيات منزلى !! ) ، ولا فيه كنيسة اتحرقت ولا بنت مسيحية حصل لها حاجة ، ولا أى حاجة تانية .
الظاهر جدو العظيم جعفر مكانش سمع حاجة عن الكنيسة اللى اتحرقت النهاردة ، وربما السبب فى ذلك أنه أصلا من المنصورة بيروح ويجى أسبوعيا ، فالظاهر معندوش وسائل اعلام فى الحتة اللى بيقعد فيها فى أسيوط .
وبعدين ، رحت أنا قمت وقلت له بشجاعة ( أه بشجاعة علشان اللى يكلم جعفر فى حاجة غير مفيدة ، أو هكذا هى من وجهة نظره على الاقل ، هيخلى وشه أوسخ من التراب ، فالأولاد غالبا مبيقفوش ، عشان بريستيجهم قدام البنات !!!  وبنات أيه اللى انت جاى تقول عليه ، أنت تعرف قبلى معنى البنات أي !!! )
قلت له على مشوار الكنيسة ، ومكنتش أعرف حكاية الألأفات الجامدة دى ( ال 50 بغل ) ، فهو معرفهاش ، فقال بحرقة : التفاف ع الثورة ، وثورة مضادة ، وبتاع وبتوع ، وبقايا نظام فاسد ، وربنا يسهل !!
من ضمن الصور اللى جابها عن موضوع الوحدة التعبانة وعايشة اليومين دول فى عناية مركزة بمستشفى فى اسطبل عنتر ، من الصور اللى جابها واحدة ست ، عندها حوالى سبعين سنة أو يزيد ( لأ مش ابن معاوية !! ) ورافعة الصليب وياه الهلال ، فقالنا : أيه اللى جاب الست دى من بيتها ، طبعا محدش اداها فلوس ، كما انها مش بتتجمل والحمد لله !!!!
وبعد برضه .... ، أنا النهاردة كنت عامل على أننا هنعمل مظاهرات ، بس ملقيتش حد بيتكلم عن الموضوع ، فقلت خلاص ، قناة الطريق ( وبرضه طراطيش كلام !!) دعت الناس يتظاهروا يوم الحد ، ومظاهرة مليونية ، الا أذا كانت ودنى خانتنى !!!
فى المقابل ، كنت فى مكتب سكرتير العميد فى حوار كده بينى وبينه ، وبعدين يا ريس انت وهيا ، جت السكرتيرة للسكرتير الباشا ، اللى بيمشى الأمور كلها واللى كان حوارى معاه ، قالتله : أنا رايحة أتفرج على المظاهرة ، قالها بالسباتة ( بالسلامة يا عم متقدش ولا تدقى ( الدقى ) ولا الهرم ولا الزمالك ولا المهندسين ، أحنا بنركب للقاعدة فقط لا غير !!!!:) وبعدين جه حد من السكرتارية برضه ، فسأله مظاهرة أيه اللى بتتكلم عنها المدام ، قالله أبدا ، الأخوان بيستهبلوا كالعادة ، طبعا هو مقالش كده حرفيا ، بس أنا مش فاكر هو قال أيه بالظبط ، بس أنا متأكد مليون فى المية أنه قال ما معناه كده ، ويمكن أقوى من كده ، مع أنه مسلم فى الغالب طبعا !!!
50 ألف !!! ، طيب فلنفترض أن الرقم ده مزور أو يعنى مبالغ فيه ، فنقول أربعين ألف ، لألأ كتيرة برضه !! خلاص خليهم علشان خاطرى تلاتين ألف !! لأ برضه كتييير قوى ، يا عم اقفز سلمتين ورا بعض وقول عشر تلاف ، لأ برضه كتيرة ، طيب أنا بقول ننزل بالأسنسير !!! ، طولنا فى الأسنسير فطلعنا ، لقينا نفسنا عند 100 كلب !!!!!!!
أيه اللى يخلى 100 كلب يحرقوا كنيسة أثرية ويهدموها ؟؟؟ دول غلبوا القاعدة بتاعة الحمام اللى قال عنها هانى رمزى ، يا أمايا !!!
100 كلب وكنيسة واحدة
50 ألف كلب وكنيسة واحدة !!!!!!
يا جماعة درسنا فى الدين أن ملاك ربنا ضرب 185 ألف من جيوش سنحاريب ، مدافعا عن شعب الله المختار وقتها ( اسرائيل ) ، أنا بقول كنتوا بعتوا جنى ولا اتنين وكانوا خلصوا الموضوع بسرعة ، والجماعة دول ( اللهم احفظنا !! ) سراع قوى ( جمع سريع ) فمكانوش هياخدوا وقت ، لكن خمسييييييييييين ألف كلب ،  واااااااااااااااااااااااااى يا كلاب ؟؟
طيب قبل ما أى حد يقول حاجة ، عاوز أقول حاجتين : -
أنا صديق عمرى مش مسلم ، أنا صديق عمرى اخوانى !!!!!!!!!
أنا مش بتكلم عن شرفاء المسلمين أو حتى المحايدين ، أنا بتكلم عن الكلاااااااااب !!
وبعد .............
خمسين ألف كلب على كنيسة واحدة ، وأثرية !!! يعنى لو حد نفخ فيها هتطير !!!!
علشان كده مقدرش أعمل غير كده ، ومحدش يقولى زى ما فى فيلم اسماعيل ياسين هنوديه السرايا !!!
كده = ههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!! 
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههه !!!!!!!!!!
لواحظ : أنا مش عارف ودنى خانتنى بجد ، ولا 50 ألف دى الحقيقة ، لكن مش عاوز أروح أتأكد ، ويا ريت كل اللى بيقرالى لا يعول على الرقم ده كتير ، أنا بحذر أهه
وقد بعجر من فنجر !!!!!!!
مع تحياتى : اللى هيتجنن عن قريب : محب روفائيل حكيم !!!!

الجمعة، 4 مارس 2011

Excuse me , I am not a failure 2



فى المرة اللى فاتت جبت مقال بالانجليزى للعبد لله طبعا ، لو حد قراه كان ممكن يلاحظ أنى مش بكلم مصريين ، أه كنت بكلم فيه ناس من كل دول العالم فى موقع لتعليم اللغات ، والفكرة أنه المفروض تكتب مقال علشان حد يصححهولك والذى منه ، فكتبت المقال ده ، وملحوظة فى الصميم طبعا ، كنت كتبته قبل ما أعرف النتيجة بتاعة الكلية .
الحاجة التانية اللى جبتها المرة اللى فاتت قصيدة كتبتها وأنا ملهوف على معرفة النتيجة ، فكتبتها برضه قبل ما أعرف النتيجة ، وبعدين قعدت أقرا ، وحاولت أنسى نفسى أنه فيه نتيجة أصلا ، الفكرة فى كل ده أن الكلية بالتأكيد هتكون قفلت لما صحيت ، وكمان النتيجة منزلتش النت أبدا غير النهاردة ( فى مدى ال 24 ساعة دول تقريبا ).
أنا هروح أسيوط بعد ساعتين تلاتة علشان السكن والكلام ده ، وأحب قبل ما أمشى أن أقول كلمتين للى عاوز يعرف حاجة ، خاصة أخويا ايهاب ، علشان يقول للعيلة ( البيت والأهل ) كل حاجة .
أنا كتبت كده فى الفيس عوك :
الحمد لله،النتيجة متوقعة طبعا،ولتانى مرة بنزل فى الرياضة،اللى يضحك أو يبكى أو يعمل أى حاجة تانية،أن زميلى اللى ف هندسة        دلوقتى كان جايب 89 فى رياضة ثانوى،وأنا كنت جايب 95،بس الحاجة الوحيدة اللى اتأكدت منها: أن اللى بيذاكر حتى لو حاجة مش حاببها زى حالاتى  (هينجح وبتفوق كمان،بس مينمش على روحه وبعد كده يتمنى زى ما عملت فى الرياضة!!ياريت أخويا ايهاب أو ابن عمى عماد يقروا الكلام ده،لأنى معنديش شجاعة أقوله لحد!!
الكلام ده فى صفحتى ، أما صفحة أخويا ايهاب فكتبت كده :
ايهاب ، كل سنة وانت طيب ( بمناسبة عيد ميلاده )  ، ادخل على الوول بتاعى ، وكمان المدونة ، النتيجة ظهرت ، بس الكلام اللى هتشوفه وتقراه مش هو كل الكلام ، يا ريت تستنى لباقى الكلام اللى هقوله ، وبعد كده اتكلم براحتك ، واعمل أى حاجة عاوز تعملها ، وبعد ما أكتب ( وهقولك أمتى أنا خلصت كتابة فى وقتها) ، وبعد ما تقرا ، قول كل حاجة للبيت ، وأنا تحت أمركم !!
الموضوع كله بقى أن دى تانى سنة ليا فى أولى حاسبات ، ونزولى السنة اللى فاتت جبت بعض أسبابه فى المقال الانجليزى اياه ، ومن ضمن الأسباب برضه أنى مذاكرتش الترمين كلهم على بعض أكتر من 40 ساعة بالكتير خالص ، السنة دى شديت حيلى شوية ، بس جيت فى الرياضة وعملت زى السنة اللى فاتت ، يوم الامتحان قعدت ع النت ونفضت للمذاكرة ، فنزلت فيها تانى ودى حاجة طبيعية ، أما المواد التانية فطلعت فيهم مقبول ، ودى أقصى حاجة طبعا للناس النازلين أمثالى  .
المهم أنا عرفت مؤخرا ان اللى بيذاكر بينجح ودى حاجة بديهية بس الظاهر كانت غايبة عنى ، أنا دلوقتى هذاكر ان شاء الله فى الترم التانى اللى نازل فيه فى مواده كلها ، وبتساهيل من ربنا بجانب مجهودى الشخصى المفروض انى انجح فى مواد الترم التانى ، وتترفع المادة بتاعة الترم الأول لو كان فيه رفع للنازلين .
علشان كده ، أنا كل اللى عاوزه مجرد فرصة صغيرة الترم ده ، أذاكر وانجح، مش عاوز أتكلم تانى ، لأن خير الكلام ما قل ودل !!!
سلاااااااااااااااااااااااام ، وادعولى أنى أنجح فى الترم التانى .
ملحوظة فيه مواد فى الترم الأول السنة دى طلعت فيها الأول فى الميد ترم ( امتحانات نص السنة ) بس آخر التقدير ( مقبول ) للناس اللى نازلين !!
يعنى أنا مش غبى بجد ولا حاجة
ايهاب أنا خلصت الكلام !!!!
يلا سلام
مع تحياتى : المحب لكم دائما : محب روفائيل حكيم


الخميس، 3 مارس 2011

Excuse me , I am not a failure 1




When I was a child , I was very successful child in my educational class . However  my class was the worst class In the school , but I was a competitive student with the other classes' students . for example in English , I was the best in my class , but I was not as the very successful students who are from the other classes , but in Arabic , I was the best in all of our school's students.

Later , after the secondary school , I had applied for the university . The God made well with me and I joined the faculty of computers and information , and  in Egypt , this faculty is from the top faculties . This happened  from two years almost .

I didn't exceed the first educational year. I failed on ten materials from thirteen !!!  yes ten from thirteen !!!!!

The cause is not some stupid from me, no no no, I am an intelligent and clever student. This is the most clearest thing for me and for my teachers and the other students in the past years. so , what happened ?

I am not interesting in computers and information science, it's materials are not the same that I want to learn. May be because the first time to freely use computer was from less than two years, when my family bought to me this computer that I currently write from, before I would start the first term on my faculty.

I shared my feelings with my parents and brothers who selected this faculty to me , they laughed at me when I informed them that I want to join a faculty for literature of English or  Chinese !!!!!

In Egypt , most of people believe that if a student didn't join the following faculties ( medicine - engineering - computers and information - languages - economy and political sciences ) , this  student is not thing , he equals nothing , he equals zero. And these faculties are called the top faculties , and the others ( including the faculty of literature or any other faculty except the six faculties I had maintained before) are called the bottom faculties .

I love the languages and writing novels and short stories and astronomy and science fiction ( writing and movies ) . I was searching for scholarships about these fields by and in the internet , but I didn't find anything , so , if any one from you know about scholarships in these fields , please tell me . and be completely sure that I am not a failure .
 
Bye bye .



منتظر نتيجة نص السنة * وبنتيجة العمر مش مهتم
وكأن الدراسة اللى فيها أنا * أفضل بكتير ! دى حاجة تغم
بعمل بذاكر بفشل وبنجح * لكن لامبالى بالقيامة اللى هتقم
عطشان وف عطشى بدور على نجاح * ونسيت النجاح الأعظم الأهم
خايف ومستنى نتيجتى اللى هيا * نتيجة يومين مذاكرة عشتهم
وعندى دلوقتى 19 سنة * ومش منتظر من فدانى ع الأرض بالدم
أه يا ربى سامحنى لأنى * أخطأت قدامك ، تركتك وأهتممت بعلم
ومش عارف أنى ممكن دلوقتى * أنام ولا أصحى من ده النوم
أعرف برضه أن العلم مش مهم * حتى لو كنت أعلم القوم
سامحنى يا الهى ، النهاردة * عرفت نفسى أنى أصم
بسمع كلامك من ودانى * وأنسى أن أخلى القلب يضم
يمكن حبى ليك مش كفاية * وريحة ايمانى مش قادر أشم
لكن انت تقدر من العتمة تنتشلنى * لأن عطفك أحن من قلب الأم
سامحنى على خطاياى وجهلى بحبك * تعالى عيش فى قلبى يارب ودم


أنتظرونى ثانية
مع تحياتى : المحب لكم دائما : محب روفائيل حكيم


الثلاثاء، 1 مارس 2011

ليه احنا مسيحيين ؟




ده كتاب مش جديد قوى ، بس أنا أول مرة أشوفه امبارح بعد ما أختى أخدته هدية بمناسبة حل مسابقة انجيل مار مرقس ، هو معمول خصيصا للأطفال ، لكنه فى نفس الوقت مفيد للكبار ، يعنى أنا مثلا مكنتش هقراه لأنى استتفهته ، لكن لما قريت صفحة ولا اتنين منه وبغير نفس أولا لقيت عينى بتتجر على الكلام لغاية ما خلصته النهاردة فى 3 قعدات ، كل قعدة حوالى من ساعة الا ربع الى ساعة ونص .
المهم كنت عاوز أقولكم قبل ما أبدأ أن عيد ميلادى النهاردة علشان يوم 29 مش جاى السنة دى ، يعنى كل واحد وصل لهنا ميمشيش كده وخلاص ، يمشى بعد ما يأدى واجب التهنئة J
بخصوص الكتاب فهو كتاب من القطع ما بين المتوسط و الكبير ، مكون من 112 صفحة ، وهو بصراحة كتاب جميل جدا
كاتبه وناشره مجانا سواء الكتابة أو النشر طبعا خادم للمسيح يسمى نصرى مترى ، بكرر الكتاب ممتاز جدا للأطفال
والنسخة اللى وصلتلى كانت الطبعة التانية وهى طبعة 2009 وهى مزيدة ومنقحة عن الطبعة الأولى بتاعة 2005
فيه ناس كتير مقدمين للكتاب ده ( كاتبين مقدمات ) وهما بالترتيب الأنبا تادرس أسقف بورسعيد ،الأنبا ديمتريوس أسقف ملوى وأنصنا والأشمونين ،الأنبا قزمان أسقف شمال سينا ، وواحدة مزيلة التوقيع باسم خادمة المسيح بدون ذكر اسم . بعد كده بدأ الأستاذ نصرى مترى فى الكتابة فشكر ربنا تحت عنوان شكرا لله ، وجايب برضه مقدمة الطبعة الأولى وكل ده خلص على الصفحة رقم 14
من أول الصفحة 15 بقى تبتدى المتبعة يا باشا انت وهيا ، والمتعة دى مالهاش غير عنوان واحد من غير فصول ولا أجزاء ، العنوان هو سؤال وجواب مع القراء أحباء ربنا يسوع المسيح
يقصد الأطفال طبعا ، والكتاب ضامم بالظبط 132 سؤال افتراضى يسألهم أطفال افتراضيون ومتجاوب عليهم من قبل الخادم نصرى مترى ، بأجوبة غاية فى الروعة .
والملخص المفيد بتاع الكتاب شفناه قبل كده كتير ، لكن المرة دى رغم أن الوسيلة مجرد كتاب ، الا أنه كان كتاب ممتع فعلا ، أول سؤال للآطفال كان عبارة يعنى أيه مسيحيين ؟ وبعدين شوية أسئلة تانى ، تجعل الكاتب بذكاء شديد يبدأ حكاياته من أول الخليقة ، أبونا أدم وأمنا حوا ، وذكر بسرعة قصة سقوطهم وبسرعة برضه قصة نوح ، وبعدين راح لبداية العدرا مريم ، من الأول من ساعة لما أبوها يواقيم وأمها حنة كانوا مبيخلفوش ، مرورا بانها راحت الهيكل ، وبعدين خطوبتها ليوسف النجار وظهور ملاك البشارة ، وانزعاج يوسف من حبل مريم وظهور الملاك له ، ومريم مع اليصابات ، والاكتتاب بتاع الامبراطورية وولادة المسيح ، فظهور ملايكة للرعاة وختان المسيح وحكاية سمعان الشيخ ، ثم مجىء المجوس ، وبعد كده الهرب لمصر وهنا توقف شوية الكاتب ليشكر ربنا عبر اجابته لسؤال ما على انه أختار مصر دون كل البلاد ليباركها هو ومريم ويوسف عند هروبه اليها ، ذاكرا أنه كان ممكن يروح أى حتة تانى غير بيت لحم وغير مصر ، لكن أرادة ربنا غير مفهومة لينا ولكن يكفى أنه أكرم مصر بمجيئه ليها .
بعدين قصة أورشليم لما كان المسيح عنده 12 سنة ،  وبعدين قفزة لسن التلاتين للمعمودية والظهور الالهى ، مختصرا خدمة المسيح فى حوالى نص صفحة ، ثم صلبه وشرح برضه الكاتب على مدار الكتاب بعض الحقائق الايمانية الصعبة بطريقة جذابة جدا للأطفال ، زى عقيدة الثالوث مثلا ، وبعدين الموت فالقيامة فالصعود ، فالاستفادة من التجسد والصلب والموت والقيامة والصعود .
زى ما شفتوا حكاية تقليدية ، بنحكيها وبنسمعها من ساعة ما المسيح صعد للسما ، بس الفرق هنا أنه رغم الكتاب معمول خصيصا للأطفال والنشىء ، الا أن الكتاب مليان بعقائد ايمانية ، كان من الصعب شرحها ، لكن الكاتب شرحها واعتقد أن أى طفل صغير هيتعثر شىء ما فى القراية لكن بعد ما يخلص الكتاب ده كله ، مش هيلاقى حاجة صعبة عليه أنه يفهمها الا اللى صعب على الكبار طبعا ، وده انجاز كبير من الكاتب طبعا
بصراحة الكتاب كله حلو لكن دعنا نقتطف حتتين تلاتة كده ناكلهم أكل : هم هم هم هم J
ردا على سؤال ممكن توضح الكلام ده أكتر ، يقصد التثليث والتوحيد ، قال : تعالوا نبص للشمس ، الشمس عبارة عن كتلة نار شديدة قوى والنار بيطلع منها ضوء شديد قوى ، النار هى سبب الحرارة اللى بنحس بيها خصوصا لما نقف فى الشمس ، واما الشمس تطلع اول النهار ، نلاقى الحرارة والنور بيوصلوا لينا مع بعض مانقدرش نقول ليهم احنا النهاردة عايزين حرارة بس ومش عايزين نور ، وطبعا الحرارة والنور متصلة مع كتلة الشمس ، يعنى مستحيل انهم ينفصلوا عن بعض ، يعنى احنا قدام تلات حاجات :
نمرة واحد : نلاقى كتلة الشمس فى السما
نمرة اتنين : بنحس بالحرارة اللى طالعة من الشمس ومدفية الدنيا حوالينا .
نمرة تلاتة : النور اللى بيشع من الشمس بينور لينا الدنيا وبيساعد الزروع انها تكبر ، وكمان أشعة الشمس دى ليها فوايد صحية كتيرة قوى .
والتلاتة مع بعض واحد وبنسميهم كلهم مع بعضهم الشمس ، ومش ممكن أبدا ينفصلوا عن بعض ، لكن فى تلات حاجات كل واحدة ليها عمل معين ، يعنى نقدر نستسمح ربنا ، علشان مخنا محدود جدا ومايقدرش يفهم أسرار ربنا ، ونقول ان مثل الشمس ممكن يوضح لينا جزء صغير قوى من أسرار الثالوث القدوس الآب والابن والروح القدس هما تلات أقانيم فى أله واحد .
ده أول اقتباس أحب أقتبسه وكان فى صفحة 36- 37، أما تانى اقتباس فهو الآتى من صفحة 92:
لكن الكنيسة بتفهمنا كويس ان المصلوب والمتألم بشدة هو جسد يسوع المسيح ، اللى هو الناسوت ، رغم أن اللاهوت متحد بالناسوت من غير اختلاط ولا امتزاج ولا تغيير .
عارفين ده زى ما تجيب شاكوش وتضرب سيخ حديد حامى من النار . السيخ هو اللى بينضرب لكن النار ما يحصلش ليها حاجة ، أهو ده زى اللى حصل على الصليب . ناسوت اقنوم الكلمة السيد المسيح بيتألم بشدة فوق الوصف ، واللاهوت شاهد على اللى بيحصل ، لكن مافيش مخلوق يقدر يقرب للاهوت السيد المسيح لأن اللاهوت نار حارقة للأشرار .
أما تالت اقتباس أحب أجيبه هنا ، وهيبقى الأخير ان شاء الله ، هو كالآتى من صفحة 100 بالظبط ، لا زيادة ولا نقصان J
قبل ما نكمل الكلام تعالوا بينا نراجع نقطة ايمانية مهمة جدا . احنا بنؤمن ان اللاهوت اتحد بالناسوت من لحظة البشارة بدون اختلاط ولا امتزاج ولا تغيير ، وهكذا فان السيد المسيح له طبيعة وحيدة وواحدة من طبيعتين . لاهوت كامل وناسوت كامل متحدتان بدون اختلاط ولا امتزاج ولا تغيير .
لكن فى نقطة مهمة شرحها لينا القديس أثناسيوس الرسولى وهى أن كل آلام الصليب وقعت على ناسوت السيد المسيح لأن اللاهوت لا يتألم ولكنه حاضر وشاهد على كل أمور الجسد .
طبعا أنا كده خلصت اقتباسات ، بس عاوز أقول حاجة مهمة ، الاقتباسات دى هى أصعب حاجة فى الكتاب كله ، هيا كانت معايا فى دماغى بس مكانتش واضحة جدا ، علشان كده عملت عليها علامات وقلت أكتبها هنا .
المختصر المفيد برضه أن أى حد هيقرا الكتاب ده بالتأكيد هيستفاد ، وطبعا خسارة أنه مش بالعربية الفصحى علشان المواد اللى فيه مهمة لكل الأطفال المسيحيين العرب ، بس الظاهر أن المؤلف قال نخليه سهل بالعامية المصرية ويفهموه المصريين ، أحسن ما نعمله بالعربية الفصحى ويكون صعب على دماغ العيال فمحدش يفهم منه حاجة .
لكن ممكن أى حد لبنانى مثلا يترجمه للبنانية ، بشرط أنه ميستفدش منه ماديا ، أى أن يعمله مجانى ، لأن الكاتب الأصلى أدى حقوق الطبع والنشر واستخدام الكتاب ليعملوا فيلم أو أى حاجة تانية بشرط أنها تكون مجانية .
واضح برضه أن الكاتب متأثر بشكل شديد بكتابات الأنبا أثناسيوس الرسولى ، حيث ذكره تقريبا ما لا يقل عن خمس ست مرات فى الكتاب وذكر تعاليمه ، بالاضافة لحكاية القديس أغسطينوس بتاعة اللاهوت وعدم فهمه ، والطفل بتاع البحر اللى كان بينقل مية البحر لحفرة صغيرة ، الحاجتين دول ، يدلوا على تأثره بالآباء .
أقترح لكل أب ولكل أم ( كلمة ماما سوزان J ) أنه يدرس الكتاب ده لطفله فى وقت معين ، مثلا شهرين حلوين ، أنا متأكد مليون فى المية أن الطفل هيستوعبه كله أو على الأقل خالص بنسبة 95%
وان ربنا أحيانا ، ممكن أبقى أعمل منه نسخة أوديو مجانية ، بس طبعا بعد ما أجيب ميكروفون للكمبيوتر علشان يسجل ، وده احتمال كبير يكون فى الاجازة الصيفية اللى جاية بنعمة ربنا .
يلا بقى انصرفوا ، واتمتعوا بالكتاب المجانى؟ اللى هتلاقوه فى حتت كتير جدا ، معرفش منها ولا حتة J
المحب لكم دائما : محب روفائيل حكيم : دلوقتى عنده 19 سنة بالظبط !!!
باااااااااااااااى كبيرة قوى