الجمعة، 4 مارس 2011

Excuse me , I am not a failure 2



فى المرة اللى فاتت جبت مقال بالانجليزى للعبد لله طبعا ، لو حد قراه كان ممكن يلاحظ أنى مش بكلم مصريين ، أه كنت بكلم فيه ناس من كل دول العالم فى موقع لتعليم اللغات ، والفكرة أنه المفروض تكتب مقال علشان حد يصححهولك والذى منه ، فكتبت المقال ده ، وملحوظة فى الصميم طبعا ، كنت كتبته قبل ما أعرف النتيجة بتاعة الكلية .
الحاجة التانية اللى جبتها المرة اللى فاتت قصيدة كتبتها وأنا ملهوف على معرفة النتيجة ، فكتبتها برضه قبل ما أعرف النتيجة ، وبعدين قعدت أقرا ، وحاولت أنسى نفسى أنه فيه نتيجة أصلا ، الفكرة فى كل ده أن الكلية بالتأكيد هتكون قفلت لما صحيت ، وكمان النتيجة منزلتش النت أبدا غير النهاردة ( فى مدى ال 24 ساعة دول تقريبا ).
أنا هروح أسيوط بعد ساعتين تلاتة علشان السكن والكلام ده ، وأحب قبل ما أمشى أن أقول كلمتين للى عاوز يعرف حاجة ، خاصة أخويا ايهاب ، علشان يقول للعيلة ( البيت والأهل ) كل حاجة .
أنا كتبت كده فى الفيس عوك :
الحمد لله،النتيجة متوقعة طبعا،ولتانى مرة بنزل فى الرياضة،اللى يضحك أو يبكى أو يعمل أى حاجة تانية،أن زميلى اللى ف هندسة        دلوقتى كان جايب 89 فى رياضة ثانوى،وأنا كنت جايب 95،بس الحاجة الوحيدة اللى اتأكدت منها: أن اللى بيذاكر حتى لو حاجة مش حاببها زى حالاتى  (هينجح وبتفوق كمان،بس مينمش على روحه وبعد كده يتمنى زى ما عملت فى الرياضة!!ياريت أخويا ايهاب أو ابن عمى عماد يقروا الكلام ده،لأنى معنديش شجاعة أقوله لحد!!
الكلام ده فى صفحتى ، أما صفحة أخويا ايهاب فكتبت كده :
ايهاب ، كل سنة وانت طيب ( بمناسبة عيد ميلاده )  ، ادخل على الوول بتاعى ، وكمان المدونة ، النتيجة ظهرت ، بس الكلام اللى هتشوفه وتقراه مش هو كل الكلام ، يا ريت تستنى لباقى الكلام اللى هقوله ، وبعد كده اتكلم براحتك ، واعمل أى حاجة عاوز تعملها ، وبعد ما أكتب ( وهقولك أمتى أنا خلصت كتابة فى وقتها) ، وبعد ما تقرا ، قول كل حاجة للبيت ، وأنا تحت أمركم !!
الموضوع كله بقى أن دى تانى سنة ليا فى أولى حاسبات ، ونزولى السنة اللى فاتت جبت بعض أسبابه فى المقال الانجليزى اياه ، ومن ضمن الأسباب برضه أنى مذاكرتش الترمين كلهم على بعض أكتر من 40 ساعة بالكتير خالص ، السنة دى شديت حيلى شوية ، بس جيت فى الرياضة وعملت زى السنة اللى فاتت ، يوم الامتحان قعدت ع النت ونفضت للمذاكرة ، فنزلت فيها تانى ودى حاجة طبيعية ، أما المواد التانية فطلعت فيهم مقبول ، ودى أقصى حاجة طبعا للناس النازلين أمثالى  .
المهم أنا عرفت مؤخرا ان اللى بيذاكر بينجح ودى حاجة بديهية بس الظاهر كانت غايبة عنى ، أنا دلوقتى هذاكر ان شاء الله فى الترم التانى اللى نازل فيه فى مواده كلها ، وبتساهيل من ربنا بجانب مجهودى الشخصى المفروض انى انجح فى مواد الترم التانى ، وتترفع المادة بتاعة الترم الأول لو كان فيه رفع للنازلين .
علشان كده ، أنا كل اللى عاوزه مجرد فرصة صغيرة الترم ده ، أذاكر وانجح، مش عاوز أتكلم تانى ، لأن خير الكلام ما قل ودل !!!
سلاااااااااااااااااااااااام ، وادعولى أنى أنجح فى الترم التانى .
ملحوظة فيه مواد فى الترم الأول السنة دى طلعت فيها الأول فى الميد ترم ( امتحانات نص السنة ) بس آخر التقدير ( مقبول ) للناس اللى نازلين !!
يعنى أنا مش غبى بجد ولا حاجة
ايهاب أنا خلصت الكلام !!!!
يلا سلام
مع تحياتى : المحب لكم دائما : محب روفائيل حكيم


ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق